piątek, 3 października 2014

Człowiek nie jest stworzony do klęski. Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać.

źrodło


Jest to historia starego rybaka mieszkającego na wschodnim wybrzeżu Kuby i łowiącego ryby w Golfsztormie. Stary rybak nie złowił od dawna żadnej ryby, mija właśnie osiemdziesiąty czwarty dzień jego niepowodzeń, gdy wypływa ponownie na połów. Tym razem postanawia jednak wypłynąć daleko poza zwyczajowo przyjęto przez miejscowych linię przybrzeżnych wód, postanawia popróbować szczęścia w niebezpiecznym oddaleniu od ludzi i od ich spraw. Tam poszukuje swego celu – wielkiej ryby.

Ernst Hemingway to amerykański pisarz i prozaik. Został laureatem Nagrody Pulitzera i Nagrody Nobla za opowiadanie Stary człowiek i morze. Napisał bardzo dużo dzieł, ale tylko to było jego największym debiutem.

Od razu muszę powiedzieć, że według mnie to nie jest lektura dla gimnazjalistów. Szczerze mówiąc książka jest napisana nudno, monotonnie, ma mało dialogów. Wszystko to składa się na ten błędny stereotyp, że lektury są nudne. Książka nie zachwyciła mnie. Najbardziej podobały mi się aforyzmy.

Człowiek nie jest stworzony do klęski. Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać.


Opowiadanie ma jednego bohatera głównego, jednego drugoplanowego oraz wiele osób epizodycznych.

Santiago to rybak, określany mianem pechowca. Przez bardzo długi czas nic nie złowił, ale próbował dalej, aż osiągnie cel. On jest stary, co widać po bruzdach na rękach, lata żeglowania po morzu, odcisnęły piętno na nim, powodując raka skóry. Jest doświadczony i z tego korzysta. Inni mieszkańcy tej wioski leżącej nieopodal Hawany, wyszydzają go. Podczas podróży dużo rozmyśla, przekazując czytelnikowi aforyzmy

Człowiek nie mądrzeje na starość, ale staje się ostrożniejszy.


Manolin to mały chłopak, który jest drugoplanową postacią. Jest jedynym przyjacielem tego starego rybaka. Bardzo dużo czerpie z jego wiedzy oraz doświadczenia, co pomoże uniknąć jemu błędów, które Santiago kiedyś popełnił.

Opowiadanie nie wywarła na mnie zbyt dużo emocji. Musiałem się przemóc, aby ją przeczytać. Na pewno zapamiętam aforyzmy. Książka jest bardzo krótka. Ma około 100 stron (zależy od wydania).

Nikt nie jest nigdy sam na morzu.


Zachęcam dorosłych do przeczytania tej pozycji.

2 komentarze:

  1. Czytałam tą książkę, bardzo krótką zresztą gdy byłam gimnazjum. Skłaniała do refleksji, ale większych emocji nie dawała bynajmniej ja odczułam takie wrażenie. Jednak warto ją przeczytać mimo monotonnego opowiadania wręcz, w którym niby mało akcji..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka nie miała być porywająca, z wartą akcję etc. On ma uświadamiać wiele rzeczy, a aforyzmy są zarąbiste.

      Usuń

Jeśli przeczytałeś, oceń.