wtorek, 15 marca 2016

Co zrobisz, jeśli zechcą cię podzielić?

źródło


Co zrobiłbyś, gdyby ktoś bez twojej wiedzy wydał cię na podzielenie, czyli jacyś ludzie zabraliby od ciebie pewne części ciała bądź narządy?

Neal Shusterman – amerykański autor książek dla młodzieży i dorosłych. Spod jego ręki wyszło wiele bestsellerów, z których najbardziej znaną powieścią są Podzieleni. Początkowo napisana jako samodzielna historia, ze względu na duży sukces i oczekiwania czytelników doczekała się właśnie kontynuacji w tomie drugim, a autor pracuje obecnie nad trzecią częścią, która zamknie trylogię Podzieleni. Prawa wydawnicze do Podzielonych zostały sprzedane do kilkunastu krajów. Trwają również prace nad ekranizacją książki. Neal Shusterman jest ojcem czwórki dzieci. Mieszka w Kalifornii.*

W książce pojawia się wiele problemów, m.in. fanatyzm religijny i nie akceptacja przez prawnych opiekunów.

Skutkiem Drugiej Wojny Domowej było uchwalenie kompromisu, że życie ludzkie jest nienaruszalne od momentu poczęcia aż do wieku lat trzynastu. Między 13 a 18 rokiem życia rodzice mogą zdecydować, czy ich dziecko zostanie podzielone, czyli jego organy zostaną wycięte i wszczepione komuś innemu.

Connor jest "trudnym dzieckiem", Risa wychowała się w domu dziecka, zaś Lec jest dziesięciorodnym, tj. dziesiątym dzieckiem swoich rodziców, które ma być złożone w ofierze Bogom. Praktycznie cudem zostają uratowani przed podzieleniem. Udają się w niebezpieczną podróż. Muszą wytrzymać tylko do swoich osiemnastych urodzin.

Czas akcji jest nieznany, aczkolwiek mniemam, że wszystko dzieje się w przyszłości. Miejsce również nie jest wskazane wprost. W utworze pojawia się motyw miłosny, ale nie jest on rozwinięty.


   Jedną z rzeczy, których się uczysz, kiedy żyjesz tak długo, jak ja jest to, że ludzie nie są wyłącznie dobrzy lub wyłącznie źli. Wkraczamy i wychodzimy z krainy ciemności i światła przez całe nasze życie.

Connor stwarza problemy: nie do końca słucha się swoich rodziców, buntuje się… Cechuje go inteligencja, odwaga, nonkonformizm. Chce mieć wszystko pod kontrolą, wdaje się czasem w bójki, które wprawdzie rozwiązują pewne problemy, ale dałoby się ich uniknąć. Najpierw działa, potem myśli. Risa jest opiekuńcza, utalentowana, mądra, zaradna. Mimo iż wychowywała się w domu dziecka, jest – jakby to powiedzieć – "przystosowana do życia". Lev na początku pokazuje się nam jako fanatyk religijny, spokojny, ułożony człowiek, który słucha się swoich rodziców oraz nie wdaje się w konflikty. Przechodzi on przemianą. Czy wychodzi to jemu na dobre? Przeczytajcie sami!

Szczerze powiedziawszy nie spodziewałem się, że utwór ten pozytywnie mnie zaskoczy. Myślałem, że będzie to po prostu dobra książka, która miałaby pewne niedociągnięcia. Jest zupełnie inaczej. Od dziś uwielbiam tę powieść i szybko muszę zapoznać się z kolejnymi tomami. Najbardziej spodobał mi się pomysł oraz bohaterowie, którzy zostali bardzo dobrze wykreowani – zachwycają, szokują, są ekstrawaganccy.

Książka wywołuje wiele emocji, np. przerażanie, uczucie strachu czy pewnego rodzaju ulgę i radość.


Jedyną wadą Podzielonych jest korekta. Nawet ja znalazłem błędy. Nie są one bardzo bulwersujące i nie jest ich dużo, niemniej jednak są. Zalet jest wiele – począwszy od świetnej okładki, która bardzo mi się podoba, skończywszy na postaciach, fabule i języku.

Język utworu jest lekki, a styl autora ciekawy. Książka podzielona jest na kilka części, które poprzedza fragment jakiegoś innego dzieła czy wypowiedź bohaterów, który odnosi się do tego, co będzie się działo. Jak już wiele razy wspominałem – bohaterowie są superaśni!

Nie spotkałem się wcześniej z takim pomysłem, dlatego traktuję tę powieść jako oryginalną. Fabuła rozwija się w sposób spójny i logiczny. Narracja jest różna – czasem pierwszo-, a innym razem trzecioosobowa. Historia pierwszoplanowych postaci jest główną osią fabularną. W pewnej części jest ona wiernie przedstawiona (np. zachowanie bohaterów), aczkolwiek niektóre rzeczy na pewno zostały zmyślone, choć samo podzielenie niebawem może będzie w naszym realnym świecie powszechne.

Podsumowując: polecam głównie młodzieży!

Za przekazanie egzemplarza recenzenckiego dziękuję wydawnictwu Papierowy Księżyc.

Tytuł:Podzieleni
Tytuł oryginału: Unwind
Autor: Neal Shusterman
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc
Projekt okładki: Krzysztof Krawiec
Wydanie: I
Oprawa: miękka
Liczba stron: 445
Data wydania: sierpień 2012 (data przybliżona)
ISBN: 978-83-61386-21-6
___________________________________________________________________________________

 Źródło – okładka

7 komentarzy:

  1. Bardzo fajne przedstawienie książki, wręcz intrygujące.
    Myślę, że się za nią zabiorę, tym bardziej, że uwielbiam książki wojenne, a o tej jeszcze nie słyszałam ;)
    Pozdrawiam http://xzyq.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie spotkałam się jeszcze z takim typem książki! Wow. Aż mam dreszcze. Oglądałam kiedyś film o sierocińcu dla dzieci, które potem zostają dawcami organów, Keira Knithley tam grała, nie pamiętam jednak tytułu :C

    Będę się rozglądać za tą książką, koniecznie ;)).

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie spotkałam takiej książki jeszcze na swojej czytelniczej drodze, ale... zamierzam to zmienić. ;)

    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do siebie ;)
    http://tylkomagiaslowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Rzadko kiedy sięgam po tego typu powieści, ale motyw podzielenia wydaje mi się na tyle oryginalny, że mogłabym się skusić. Będę miała na uwadze ten tytuł, w szczególności, że wywołuje silne emocje, a to w powieściach wręcz uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam to wieki temu i nie wiem, jak teraz odebrałabym książkę, ale jeżeli pojawiłaby się kontynuacja, to z chęcią bym odświeżyła lekturę. Pamiętam, że po przeczytaniu byłam wstrząśnięta, ale to było za czasów czytania młodzieżówek, po które już nie sięgam raczej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ostatnio lubię się bać, więc to książka chyba dla mnie :)
    Pozdrawiam,
    Książkomania

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja znajoma bardzo poleca mi ten tytuł, dlatego pewnie po niego sięgnę. Nie spodziewam się niczego genialnego, jednak liczę na mile spędzony czas przy lekturze :D
    http://mybooktown.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Jeśli przeczytałeś, oceń.