czwartek, 17 marca 2016

„Nawet najdzielniejszym zdarza się upadek.”

źródło


Rick Riordan – amerykański pisarz, autor powieści kryminalnych oraz powieści dla młodzieży z gatunku fantasy.

Grover prosi Percy'ego o pomoc. Okazuje się, że znalazł on dwójkę potężnych dzieci półkrwi. Nie wiadomo, kto jest ich rodzicem. Artemida zaginęła. Jest ona jedyną osobą, która mogłaby wytropić starożytnego potwora, który może zniszczyć Olimp. Percy wraz z przyjaciółmi mają tydzień na odnalezienie bogini i rozwiązanie tajemnicy potwora. Po drodze będą musieli zmierzyć się z klątwą tytana.

   – Najniebezpieczniejszymi wadami są te, które w umiarze są dobrem – odrzekła. – Ze złem łatwo jest walczyć. Z brakiem mądrości… bardzo trudno.


W książce jest w pewien sposób poruszany problem nie akceptacji, aczkolwiek nie jest on jakiś bardzo ważny, nie wysuwa się na pierwszy tor.

Akcja utworu dzieje się wprawdzie w Ameryce Północnej i Środkowej, ale są miejsca, które na prawdę nie istnieją, m.in. Obóz Herosów. Nie dostajemy konkretnej informacji o czasie trwania wydarzeń, ale mniemam, że dzieje się to we współczesnym świecie.

Najważniejsze postacie to te, które poznaliśmy w poprzednich tomach, czyli: Percy (czternastolatek, który mało wie o świecie mitologii, przez co często pyta się innych o rzeczy, które dla nich są oczywiste. Jest lojalny, przyjacielski i odważny. Dla najbliższych zrobi wszystko, by ich ocalić, natomiast wrogom daje popalić), Grover (uroczy satyr, który rozśmiesza wszystkich. Jest bojaźliwy, a zarazem odważny), Annabeth (córka Ateny charakteryzująca się inteligencją, rozwagą, walecznością i odwagą) i Thalia (córka Zeusa, którą zamienił w sosnę. Piekielnie groźna i odważna, ma tak jakby dwie dusze: jedną złą, a drugą dobrą. Jeśli żyłbym w świecie Percy'ego, na pewno chciałbym się z nią zaprzyjaźnić, bo dzięki niej bym nie zginął). Ważnymi postaciami są również: Zoe i Bianca, które są Łowczyniami.


Dużą zaletą jest to, na co czekałem od pierwszego tomu, mianowicie pokazanie bogów. W tej części wypowiadają się oni w pewnej kwestii, dzięki czemu możemy trochę lepiej ich sobie wyobrazić. Jedyną wadą jaką dostrzegłem są bodajże dwie literówki, które zauważyłem podczas czytania. Nie są one jakieś rażące.

Dla mnie jest to najlepsza część z wszystkich, jakie miałem okazję dotychczas przeczytać (czyli od Złodzieja piorunów i Morza Potworów), ponieważ jest dużo momentów zabawnych, które bardzo mnie rozśmieszyły i, które nadały trochę luźniejszy, bardziej młodzieżowy charakter. Tak naprawdę od samego początku dużo się dzieje, a im dalej, tym więcej. Utwór został napisany lekkim językiem, jest dużo momentów, które trzymają w napięciu. Zakończenie jest totalnym zaskoczeniem, spodziewałem się czegoś zupełnie innego. Jestem zdruzgotany, bo autor kolejny raz mnie wykiwał.


Według mnie pomysł na fabułę jest oryginalny, ponieważ z owym jeszcze się nie spotkałem, tj. nie czytałem utworu, który opowiadałby o nastolatku i bogach greckich. Rozwija się w sposób spójny i logiczny, w miarę szybko. Historia jest główną osią fabularną. Jest to fantastyka dlatego wiadomo, iż pewne rzeczy zostały zmyślone, ale niektóre są prawdziwe.

Reasumując: dzieło to polecam głównie młodzieży, bo to głównie do nich (chyba) jest kierowana ta powieść. Oczywiście wszystkich zachęcam do zapoznania się z tą historią, ponieważ jest ona bardzo ciekawa. Książkę tanio można kupić w Księgarni Ferdico. Ponadto cena wysyłki jest bardzo tania, bo kosztuje mniej niż pięć złotych.


Za przekazanie egzemplarza do recenzji dziękuję Księgarni Ferdico.

Tytuł:Klątwa Tytana
Tytuł oryginału: The Titan's Curse
Autor: Rick Riordan
Wydawnictwo: Galeria Książki
Seria: Percy Jackson i bogowie olimpijscy (tom III)
Okładka: John Rocco
Wydanie: I
Oprawa: miękka (ze skrzydełkami)
Liczba stron: 308
Data wydania: 10.03.2010
ISBN: 978-83-928837-7-7

2 komentarze:

  1. Nigdy nie słyszałam o tym autorze, mimo, że nie do końca jest to moja bajka to w sumie chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli przeczytałeś, oceń.